He estado sentado aquí más de tres horas tratando de transmitirte
cómo me sentía cuando era ¡oven. Qué soledad suponía el no
formar parte de nada. Qué tristeza me producía el desear que el
mundo me quisiera tanto como yo lo quería. Era un paria. Nadie
me quería. Bien, lo dije. Quería que lo supieras. Si miro hacia
atrás veo que mi crisis de identidad me llevó o iniciar uno carrera
en los graffiti... ¡Ya está!
Me gusta escalar Crecí en Zoo York, de modo que en lugar
de escalar árboles escalaba tejados. Una tarde fría y nublada de
septiembre estaba buscando una forma de llegar a la cima de Key
Food, en Broadway. Es algo que nunca dejaré de hacer ... escalar
tejados. Daba igual dónde estuviera el tejado, me gustaba
conquistarlo. La cosa es que estaba escalando por la parte trasera
de Key Food cuando me tropecé con un bote que estaba detrás
de un respiradero. Me abalancé sobre él y pronto me había olvidado
del tejado. Oculté el bote bajo mi ropa interior y me dirigí
rápidamente a casa. Mi corazón latía con fuerza. ¿Sabía alguien
que lo tenía? ¿Qué iba a hacer con él? No ... sí sabía lo que iba
a hacer con él, la duda estaba en el dónde.
"Mamó, ¿cómo se suben al techo y hacen eso?", es lo que
pregunté contemplando la ventanilla del tren 7. "No mires eso, es
malo". Estaba secretamente enamorado. Nunca formé parte de
nada. Ahora ... ellos no forman parte de nada. Sería querido. Podía
ser un paria y aún así ser querido, ... querido, querido.
La notoriedad ... casi instantánea.
La altura produce adicción instantáneamente.
La sensación de que a uno le gusta su trabajo ... increíble.
I've been sitting here, for over three hours, trying to get Qcross
to you how I felt when I was young. How alone it felt not to
belong. How sad it WQS wishing the world would love me as
much as I loved it. I was an outcost. Nobody wanted me.
There, I said it. 1 just had to let you know. In
retrospect, my identity crisis guided me inte my Graff
career... Whatever. .1
I love to climb. 1 grew up in Zoo York so instead of
trees...! climbed roofs. Bear with me. One cool, cloudy,
September afternoon, I was looking for a way to get to the top
of the Key Food on Broadway. This is something 1 would always
do... climb roofs. It didn't matter where the roof was 1 just liked
to conquer them. Anyway, I was climbing around in the back
of Key Food when there it was behind an air vent..a can. I
pounced on it and quickly forgot about the roof. I jammed the
can into my underwear and ¡etted to my crib, My heart was
racing..Did anyone know I had it? What was I going to do with
it? No... I knew what 1 was going to do with it. the question
was where.
"Mom, how do they get on the roofs and do that?" is what I
asked looking out the 7 train's window. "Don't look at that, it's
bad.".. Secretly I was in love. I never belonged. Now..they don't
belong. I would be loved. 1 could be an outcast and still be
loved...loved, loved.
The notoriety..almost instantaneous
The natural high..instantly addictive.
The feeling of when someone loves your work,..unbelievable.
Desde hace una serie años, los graffiti neoyorquinos han sufrido
una revolución pacífica. Alejándose lentamente del trillado
camino de las bombas callejeras y de los puntos clave de la carretera,
el graffiti se está convirtiendo en el nuevo deporte urbano.
Impulsado en parte por el deseo de la juventud de proteger su
adrenalina para dejar de vivir a la sombra de sus predecesores y
en parte por la presencia cada vez mayor de la policía, los autores
están llevando los graffiti al límite. La mayoría de los tejados
que han sido "atacados" se ven claramente desde las líneas de
trenes elevados de los cuatro municipios de la ciudad y los otros
se ven perfectamente desde la calle. Superando todas las barreras,
los autores escalan hoy grandes edificios, se cuelgan peligrosamente
de las salidas de emergencia, haciendo todo lo que sea
para que se los conozca. El reto que supone llegar al tejado con
una bolsa llena de pintura tratando de no ser visto no es precisamente
desdeñable.
La línea 7. Si eres neoyorquino ya sabes cuál es. Arranca
en Main St. Flushing y cruza lentamente el centro de Queens, sien-
Graffiti in Nueva York for a number of years now has been
going through a quiet revolution of sorts. Slowly moving off the
beaten path of street-bombs and highway spots, graff is being
taken to the next level. High above the hot city streets, rooftop
graffiti is quickly becoming the new inner city sport. Driven in
part by the adrenaline packing youth's desire to stop living in
their predecessors' shadow and by the-ever growing pólice
presence, writers are taking graff to the extreme. Most of the roofs
"hit" are highly visible from the elevated train lines of the city's
four boroughs and those that aren't are in plain view from the
Street. Pushing the limits, writers now scale huge buildings,
dangle dangerously off fire-escapes doing whatever it takes to be
recognized. The challenge of clawing your way on top of a roof,
corrying a bag of paint all the while, trying not to be noticed, is
not one to be slept on.
The # 7 Une. If you're from N.Y. you've heard of it. Starting
in Main St. Flushing and slowly rumbling through the heart of
Queenz the 7 is the main means of transportation to Queenz
do el principal medio de transporte de todos los aficionados al
jazz de Queens. De modo que, como sinónimo de Queens, el 7
aparece en las camisetas de lo S.O.H.K. (School of Hard Knocks).
Desde el punto de vista estratégico del graffitero, controlar la línea
7 supone controlar el municipio. Como todos deben saber, la
línea 7 fue la primera que se cargó la campaña de calidad de vida
de Kocfi, de modo que los negros tuvieron que buscar otros lugares
que "bombardear". Las calles fueron, claro está, el primer
sitio en el que pensaron, pero los numerosos grupos contrarios a
los graffiti no lo toleraron. Las estaciones ferroviarias fueron rápidamente
"bombardeadas" de extremo
a extremo, es lo que se me viene
a la cabeza cuando pienso en algunos
de los tejados que empezaron a
ser "atacados". Sheer fue el primer
negro o! que vi usar barniz de revestimiento
en obras estarcidas en la calle
61 y distintos estilos en la calle 74.
Decididamente, Stieer fue un precursor
Rik-man y Cfielo fueron otros dos
innovadores. Descolgándose de los
tejados de Corona y Junction bivd.,
sus obras parecían de locos. Skel y
Nak se hicieron con puntos vírgenes
de la línea a mediados de la década
de 1980. Myse y Node formaban
otro equipo de Eimhurst que cubrió la
línea de obras extravagantes. Nab
escaló los tejados de Woodside durante
años. Y por último, aunque no
en último lugar, Ghostu Ghost fue uno
de los principales innovadores de la
línea. Todavía recuerdo que en la 87
estaba aquel tejado de la calle de
61 que era de esos negros, Ghost y
Peek. Se trataba de unas estúpidamente
perfectas letras mayúsculas
en rojo y blanco.
Bueno, bueno, basta ya del pasado.
¿Quién "bombardea" fuertemente
la línea en la década de
1990? ¿Quién actúa en el municipio
más difícil? ¿40.000 policías? ¿Dónde?
La línea 7 es conocida por ser difícil,
por eso hace que resulte más divertido
el "bombardearlo". Si alguna
vez viajaste en la 7 estoy seguro de que viste a Noto. Su atento y
seguro servidor que trataba de introducir en la web la última
mierda de Queens. Voy a tratar de entrevistar todos los meses a
nuevos y antiguos autores que creo que lo merecen. Sigan "bombardeando",
no se preocupen por lo que voy a hacer Empezaré
hablando de mí. He "escrito" desde los 13 años, tal vez era un
poco más joven. Cogía la línea 7 con mi madre, me arrodillaba
en el asiento para mirar por la ventanilla, y decía; "Mamá, ¿cómo
se las arreglan para subir al techo y hacer eso?". "Ni lo mires,
eso es malo". Pero secretamente yo estaba admirado por
cats. So synonymous ykíllti Queenz the 7 is even included on
S.O.H.K (Sctiool Of Hard Knocks) tee-shirts. From a strotegic graff
standpoint, to control the 7 is to control the borough. As all real
headz should know, the 7 Une was the first to be killed by Koch's
quality of life campaign so niggaz' had to start looking for other
places to bomb. Streets were obviously the first place to turn but
the numerous anti-graffiti groups weren't havín' it. Train stations
were quickly becoming bombed from end to end when I
remember some of the first roofs being hit. Sheer was one of the
first niggaz' 1 saw doin' dope shit. With stencil-lookin' pieces by
61st to scripty styles by 74st Sheer was
definitely a ground-breaker. Rik-man
and Chelo were two other innovators
on the line. Dropping bak to bak roofs
in Corona by junction blvd. they blew
up mad shit. Skel, and Nak took out
mad Virgin spots on the line in the
mid-eighties. Myse and Node were
another team from Eimhurst that blew
up the line with crazy phat pieces. Nab
used to king Woodside roofs for years.
Lüst but not least Ghosty Ghost was
one of the major ground breakers on
the line. I can still remember in like
87' there was this roof by 61st that
these niggaz' Ghost and Peek had.
That shit was dumb phat. Stupid
perfect straight letters in red and
white.
Allright, allright enough about
the past. Who's bombin' the line hard
in the 90s? Who's tearin' shit up in the
hottest borough? 40,000 pólice?
Where? The 7 line is notorious for
being hot but that just makes it that
much more fun to bombü If you've
ever taken the 7 I know you've seen up
Nato. Yours truly, trying to bring the
latest shit in Queens to the web. I'm
going to try and do interviews every
month with new & oíd writers who I
think deserve their props. Keep
bombin. Don't worry, Tm gonna
represent.
First off I'm gonna' kick it a little
about myself. Tve been writing since 1
was about 13 or so..maybe even a little youngen.whatever. 1 used
to ride the 7 with my moms, kneel on the seats just to see out the
window and soy "Mom how do they get on the roofs and do
that?" My mom would say "Don't even look at that, that's bad."
but secretly, I was in total awe. 1 always loved to climb. Me and
my man Govi' (Giovanni) used to ride around on his díamond
back, me on his pegs, looking for roofs to climb. I mean, it didn't
matter where the roof was or what kind of roof it was, we would
find them and conquer them, a game, a secret inner city sport. A
couple of years later 1 saw Style Wars on T.V, so many blunts ago
aquello. Siempre me gustó escalar. Mi hombre Govi (Giovanni) y
yo solíamos a pasear en su "crótalo", yo sentado en sus rodillas,
buscando tejados que escalar. No importaba dónde estaban ni
de qué tipo era, lo hallábamos y lo conquistábamos; era un juego,
un deporte urbano. Un par de años después vi Style Wars en
televisión, hace tanto tiempo que ni me acuerdo. Estaba como
ebrio y quería hacer lo mismo, pero era demasiado joven para
salir de noche, toque de queda y mierdas así, ya sobe. "Bombardeaba"
siempre que podía. Quiero decir que recuerdo que
me hice un tejado de la calle 61 con Bruz a eso de las cuatro de
la tarde porque tenía que estar en casa a las seis y media para
cenar. ¡Eh! Un segundo. Creo que voy demasiado deprisa. Permítame
que vuelva atrás. En primer lugar tienes que entender de
dónde procedo. Era un chico blanco de 1 3 años que crecía en
Jackson Heights, todas las personas que conocía que eran alguien
eran hispanos. Tenía que demostrarme que formaba porte
de aquello o al menos creía que tenía que hacerlo. Nunca fui
bueno peleando, de modo que cerré rápidamente aquella vía. A
mis 13 años tenía que hallar otra formo de convertirme en "Alguien".
Estaba escalando en la parte de atrás de Key Food, pensando
en cómo llegar al tejado, cuando detrás de un respiradero
vi lo que resultó ser mi primer bote de aerosol. Me abalancé
sobre él, casi sin creerme que fuera de verdad. No me lo podía
creer ... mi propio bote. ¿Qué iba a hacer con él? O, más importante
aún, ¿a dónde iba a ir con él? Deslicé mi trofeo bajo la
camisa en casa y esperé el momento oportuno. Dado que ya trepaba
a los tejados, tenía todo el sentido del mundo el hacer lo
que hacía mejor, salvo que esta vez iba a dejar algo detrás. Trepé
a ese tejado ton fácil que hoy entre las calles 74 y 69. Acababa
de preparar un plan, pero una vez arriba, se me olvidó todo.
Aquel lunes me dirigí a Jr. High 125, pensando poco en los
efectos que aquello podría tener sobre mi joven vida. Ni sabía ni
me preocupaba cuántas personas veían los groffiti desde la ventana.
Los negros de mi clase siempre supieron que yo hacía groffiti
y mierda, pero yo no era nadie ... sólo un niño blando que se
sentaba en la porte de atrás del aula, que podía pintar nombres
y mierdas en las mochilas. En cualquier coso, Lynette, aquella chiquilla
de grandes tetas, se me acerco y me dice: "¿Tú eres Nato,
verdad?". Pensé en contestarle; "Sin duda. He estado en tu clase
los seis últimos meses". Pero lo olvidé y le dije: "Sí, tú dirás". Lo
que me dijo a continuación supuso un mundo nuevo paro mí:
¡Oh! Entonces fue a ti al que vi en aquel tejado ..." ... ¡BOOM!
... Eso era lo que mis oídos siempre habían querido oír. Estaba a
punto de estallar o, al menos, así lo creía. Démosle una semana
y esta loca de los groffiti empezará a comer en la palmo de mi
mano. Necesitaba "atacar" de nuevo. ... Inmediatamente ... Vigilaba
la obra situado en la calle 78 y Roosevelt. La mierda aquella
estaba situado justo enfrente de la línea 7 y estaban a punto
de terminar el trabajo. Yo soben que soy un experto en explorar
ese tipo de mierdas y exploré pulgada a pulgada aquel jodido
lugar atrapando todas las herramientas que los infelices obreros
habían dejado tras de sí. Lo mejor era el tejado. Lento, pero seguro,
estaba convirtiéndome en un experto en techos y éste era
una jodida mierda. Veamos ... No hay que dormirse. Por poco
que conozcas lo línea sabes de qué techo hablo, y si no lo conoces,
escucha y dime.
•# o
o
o
I don't even really remember what year. I WQS gassed and
wanted to do the same thing but was too young to go out late,
you know, curfews and shit. I used to bomb whenever I could.
I mean I could even remember doing a roof by 61st with Bruz at
like four in the afternoon because I had to be heme at six thirty
for dinner. Wait up a sec. I'm runnin' ahead of myself real quick,
lemme' go back. First off ya'U gotta' understand where I'm
commin' from, I was a white kid 13yrs. oíd growing up in Jackson
Heights, everyone I knew who was "anyone" was Spanish. I had
to prove myself to belong or at least I felt like I had to. I was
never much of a fighter so that route was quickly closed. In my
13yr. oíd head I HAD to find another way to "Be Somebody". I
was climbing around in the back of Key Food on B'way scheming
on how to get on the roof when, behind an alr-duct, I spotted
what turned out to be my first spray-can. I pounced on it, almost
not believing that it was real!! I just couldn't believe it...my very
own can. What was I gonna' do with it? Or more importantly,
where was I gonna' do it. I snuck my prize under my shirt into
my house and waited for the right time. Since I climbed roofs
already it made perfect sense to do what I did best..except this
time I was leaving something behind. I climbed up to this easy
roof between 74th and 69th St. I just did a little outline but back
then, to me, that shit was mad phat. I headed off to [r. High 125
that Monday, giving little thought to what kind of impact that
would heve on my young Ufe. I didn't know or really care how
many people looked out the Windows at Graff. Niggaz' in my
classes always knew I did graff and shit but I was a nobody.. just
u
•
NATO; Escuela de Grafiteros ... ¿Qué significa eso? Analicemos
la ¡odida historia ya que todos ustedes están enfermos en
fase terminal respecto a la viejo escuela del graffiti, o el arte urbano
o cualquier cosa que pertenezca al pasado. Venga, vamos
... Tú empezaste un movimiento ... ¡bla, bla, bla!, todos conocemos
la historia. Tuviste suerte y naciste en un determinado momento
y en determinado lugar Lo que quiero saber es: ¿Es bueno
tu trabajo? ¿Estamos obligados los jóvenes autores a rendir tributo
indefinidamente? Permítame que discrepe. Respeto a todo el
que muestra respeto.
Yo, como parte de la nueva escuela, he conocido a muchos
miembros de la vieja escuela que se aferran tanto a sí mismos y a
su época y que no ven que la revolución pasa frente a ellos. Esto
hoce que te estanques. Eso hace que tu arte se estanque. La década
de 1970 ya pasó. Bienvenido sea el nuevo milenio. Ingresen
en lo Nueva Escuela.
Graffiteros de la Vieja Escuela... Inicio de un movimiento
nuevo. Recuerdo cuando leí por primera vez el arte del Metro y
que jodidamente me emocioné, aquella mierda trasmitía una emoción
indescriptible expresada con latas de aerosol, y dejó huella en
mi cerebro. Nombres como SEEN, DONDI, LEE, ZEPHER, LADY
some wtiite kid in ttie back of class that could do people's ñames
on sctioolbags and shit. Anyway ttiis chick Lynette with mad big
titties steps to me and says "Yo, you're Nato rigtit??". In my tiead I
was like "No doubt, I've only been in your class for ttie past six
monttis". But I played it off and was like "Yeah..?" What she said
next somehow meant the world to me "Oh, then that was you 1
saw up on that roof ?" ...BOOM... That was what my barely
pubescent teen ears had been craving to hear. 1 was blowing up,
or at least back then 1 thought 1 was. Give it a week or so and
that Graff monkey first started climbing on my back, 1 needed
another hit ..quick.
I was keeping an eye on this construction site over on 78 st.
and Roosevelt. The shit directly faced the 7 line and they were
just finishing up the job. You know I was up in that shit
exploring every inch of the fuckin' place grabbing tools and
whatever else any unlucky workers left behind. The best part was
the roof. I was slowly but surely becoming a rooftop connoisseur
and this one was the fuckin' shit. Don't sleep, if you're in the least
bit familiar with the line, you'll know which roof it is and if
you're not familiar, listen and you tell me.
NATO: New Skool Graff...What does that mean??? Lemme'
set the fuckin' record straight for all of you terminally ill with oíd
skool Graff or urban art whatever of the past. AUright already.
You started a movement..yaddayaddayadda..we all know the
rhetoric. You got lucky and you were born in a certain time
period. What 1 want to know is "IS YOUR WORK ANY GOOD???"
Are we, as younger writers, torced to pay homage to you
indefinitely???? 1 beg to differ. I give respect to those who show
respect. 1, as part of the new skool, have met many an oíd skool
writer who is so stuck on himself and his time period that he
can't see the revolution going on right in front of him. That
makes you stagnant. That makes your art stagnant. Even though
people are wearing bell-bottoms again, the 70's are over.
Welcome to the new millennium...Enter the New Skool.
Oíd School Graff.. The start of a new movement. 1 can
remember reading Subway art for the first time and fucking
bugging out, the shit was straight up, raw untouched emotions
expressed through aerosol cans the ñames in the book left a
stain in my brain. Ñames like SEEN, DONDI, LEE, ZEPHER,
LADY PINK, these people where fucking demigods to me in my
14-year cid brain. Well, then 1 Officially started my quest to
become a Graffiti artist and stand on the same platform as these
demigods. Well, as the world turns IM 18-years oíd at the Hall of
Fame and one of these graff legends are there doing a wall at
this point l'm only been writing real graff for about 2 years, the
other 2 were spent on some block head shit. Anyway 1 dig in my
book bag fuU of stickers, pilot markers, cans and whatever other
tools of destruction 1 could get my hands on, and I take my
black book out so this legend can sign my book I take a deep
breath and walk towards this "graff legend" I say "YO. MR so' n'
so Can you sign my book?" At this point I already feel like a toy
by saying this but I ignore my pride and push on..The "legend"
guy kind of hears me but ignores me. So I say "YO.." he says "1
PINK correspondían a gente que para mi ¡oven cerebro de 14 años
eran los de ¡odidos semidioses. Bien, entonces fue cuando oficialmente
inicié mi búsqueda pora convertirme en artista del graffiti y
colocarme a la altura de aquellos semidioses. Bien, a los dieciocho
años me encontré en el Hall of Fome con una de esas grandes leyendas
del graffiti haciendo una pared. Sólo llevo haciendo verdaderos
graffitis dos años, los otros dos los pasé en uno manzana
de mierda. En cualquier caso hurgué en mi mochila llena de rotuladores,
latos y todas las armas de destrucción que llegaban a mis
manos y saqué mi libreta negra para que esto leyenda pudiera firmar
en ella. Respiré profundamente y me dirigí a esta leyenda del
graffiti: "Oiga, señor tal y cual. ¿Haría usted el favor de firmar en
mi libreta?" En este momento me sentí como un "toy" al decir eso,
pero prescindí de mi orgullo y seguí presionando. El tipo legendario
parece oírme pero me ignora. De modo que insisto: "oiga..." Y
me dice "ya te oí, dame tu libreta". Recorre la libreta con los dedos
y firma con su marca en ella. Su firmo necesitó dos páginas.
Luego me pregunta que cuál es mi nombre de guerra y le digo lo
que hago. Entonces incluyó una dedicatoria en mi libreta. Luego
me dice que recuerde que nunca tendré las subidas que teníamos,
señalando al grupo de élite de la vieja escuela del arte del Metro.
Después de aquel día siempre dije que aquellos tipos se equivocaban.
El mundo sigue girando, cumplo 21 años y estoy preparado
para recorrer toda la ciudad y cuando vamos a entrar en 1998 todo
lo que quiero es influir en otros artistas para que se respete el
movimiento de lo nueva escuela si quiere usted llamarlo así. Yo que
mucha gente no respeta o la nueva escuela que tanto ha hecho por
los graffiti en todos los sentidos. Ustedes, los muchachos de la década
de 1 970, pavimentaron el camino. Los muchachos de la década
de 1980 lograron que los coches recorrieran el camino. Los
muchachos de la década de 1 990 logran que los Jets vuelen sobre
la carretera. Cuando nos acerquemos al año 2G habrá jodidas naves
espaciales. Los autores siempre respetarán a la "Vieja Escuela"
porque dieron nacimiento a toda esta mierda. Pero recuerden que
no son semidioses. Recuérdenlo eternamente. Porque el graffiti de
1998 es verdadera mierda, no es dulce y todo el mundo sigue atacando
trenes, trabajando en su interior, pintando sus techos, bombardeando
las calles. Hijo mío, me importaría un huevo cualquier
cosa si puedo seguir haciendo graffiti. Pero si haces graffiti en la
'9
w 1^ j ^ A B | ' >
^^^^1
%^5i o
o
s
o
x
heard you, giime your book". He flips through it takes out a
sharpie and signs his tag in my black book. Toking 2 pages witli
just a signatura tag. Then he asks my tag I tell him what I write
Then he signs my book to my fon. Then he says remember
you'll never have as much up's we had pointing to the group of
the oíd school élite from Subway art. Well after that doy I
always said the guys going to be wrong. As the world turns a
little bit more and I'm 21 now, I'm ready for this all-city tour.
I'm about to drop in 98, all 1 want to do is to destroy and
influence other artists to respect the whole new school
movement if you even want to cali that.. Because a lot of people
don't respect the new School who doing so much for Graff in all
Qspects. YO the guys from the 70s made the road, the guys from
the 80s made cars to ride all over the road, The guys from 90s is
making jet planes to fly over the roads, Soon approaching the
year 2 G there's going to be fucking space ships. Writers will
olways respect the "OLD SCHOOL" because they gave birth to
this whole shit. But remember they're not demigods that should
be jock, eternally. Because Graff in 98 is Real Shit, its not Sweet
at all but People R still hitting trains Doing Insides, Doing Roof
tops, Racking, Doing Street Bombing.. Son if I just got a ticket
for writing Graff, I Wouldn't give a Fuckü I Would write on the
fucking Mayor!!. But if you write Graff now, days you better be
actualidad es mejor que conozcas Central Bookings porque allí irás
o parar si te cogen... Y sigue sin importarme un huevo, que se ¡o-da
la nuevo escuela, que se ¡oda lo vieja escuela, lo importante es
tu escuela y lo que harás con ella... Bombardea con fuerza, mira,
escucha, aprende, adáptate a todo lo que el sistema te lance.
Familiar with Central Bookings Because thats Where YOUR
going if you get caught.. And I still Dont Give A fuck, Fuck New
School Fuck Oíd School its all about your School and what your
going to do witli it.. Bomb Hard, look listen learn, Adapt to any
thing the system throws at you.
¿SIRVE EL ARTE A LA MÚSICA O ES LA MÚSICA LA QUE
INVENTA EL ARTE? UNA OBSERVACIÓN DE PISTOL
DOES THE ART SERVE THE MUSIC OR DOES THE MUSIC
INVENT THE ART? AN OBSERVATION BY FISTOL
De la época en que realicé mi primer trabajo tridimensional en el
tren 5 del Metro de Nueva York, recuerdo con gran orgullo la diversidad
de razas y culturas claramente individuales, cuya inspiración
procedía de todas las clases y estilos musicales. Llamábamos
"escribir" a nuestra forma artística, también conocida como
graffiti. He visto cómo la cultura abarcaba desde independientes
de espíritu libre hasta artistas de prestigio
mundial respaldados por las principales
galerías y museos, desde grupos organizados
con programas sociales y políticos
hasta lo cultura del aerosol, como hoy se
conoce universalmente, formando una
mezcla sorprendente; todo es lo mismo,
todo el mundo se viste lo mismo y todo el
mundo oye la misma música. El movimiento
que aún sigue siendo pero que no
es muy original está unido con la Cultura
hip-hop que está casi o punto de rellenar
una solicitud para que se le acepte. La
historia demuestra que todos los movimientos
crecen en forma homogénea a
partir de lo que innovaron un puñado de
gente. Deben crecer y en este tiempo y lugar
no se puede sobrevivir sin un fuerte
apoyo, positivo o negativo, de los medios
de comunicación. Acepto esto pero temo también que el crecimiento
y los medios cubran de sombras lo que creo que destruye
el ímpetu de los movimientos artísticos. Falta de evolución, lo que
no quiere decir que el aerosol no hoya evolucionado, porque sí lo
ha hecho. Yo mismo no sé hacer con una lata de aerosol lo que
los artistas más jóvenes hicieron durante los diez últimos años, ni
creo que tenga que hacerlo. Pero una evolución que vaya más
allá de la cursi moda e imagen de lo que se supone que es el aerosol.
Recuerden que los mismos medios que te elevan pueden dejarte
durmiendo en lo cama preguntándote qué posó cuando te
despiertes a la mañana siguiente. Se aburren y posan a ocuparse
del siguiente movimiento artístico que lentamente se homoge-neiza
con la moda, el estilo y lo música. Personalmente creo que
Hip-Hop es una gran forma de música y diversión pero para mí
O
o
S
o
o
u
Since the days when 1 did the first 3-D on the #5 train in the New
York City subway system in 1973, I remember with great pride the
diversity of races and cultures who were all highly individual with
inspiration coming from all forms and styles of music. We simply
called our art form writing or then it was referred to as graffiti. I
have seen the culture go from free-spirited freelancers to world
renowned artists backed by major galleries and
museums to organized groups with social and
political agendas to the aerosol culture it is
called today universally clustered into a
surprisingly tight knit syrupy, everything looks
the same, everyone dresses the same and
everyone listens to the same music privóte club.
The movement which is still highly expressive
but not very original is fused by the hip (no pun
intended) to the HIP-HOP CULTURE complete
with rank and file and almost to the point of
filling out an application for acceptance. History
proves that all movements eventually turn into
a homogenized outgrowth from what a handful
of people innovated. It must grow and in this
doy and age cannot survive with out a fierce
support whether positive or negative by the
media. I accept this but I also fear that growth
and media chronicling is also overshadowing
what I feel destroys art movements momentum. Lack of evolution,
not to say that aerosol hasn't evolved because it has. 1 myself can't
do with a spray can what the younger artists have done in the last
10 years ñor do I feel I have to. But an evolution that goes beyond
the glossy fashion and image of what aerosol is supposed to be.
Remember, the same media that builds you up can also
leove you sleeping in bed wondering where she went when you
wake up the next morning. They get bored and move on to the
next art movement that is slowly becoming homogenized with
fashion, style and music. 1 personally think Hip-hop is a great
form of music and entertainment but to me it borders on fascism
with leaders, followers, class, rank and file. The essence and soul
and individualism of true musical expression from some of it's
own artists is lost in the above mentioned glitz (The listener can't