NUEVOS ESPACIOS PARA EL SIGLO XXI
NEW SPACES FOR THE XXIst CENTURY
LAS MEGACORPORACIONES ARTÍSTICAS, ADEMAS DE CUSTODIOS DE LA HISTORIA CONTEMPORÁNEA COMÚN, GESTIONAN LA ACTUALIDAD
-CON TAL DE GANARSE AL PLJBLICO- CON ESTRATEGIAS DE MEDIATIZACIÓN Y ESPECTÁCULO PROPIAS DE LOS GRANDES ALMACENES. ESTAS
HIBRIDACIONES HAN IMPULSADO TANTO A ARTISTAS COMO A GALERÍAS A LA REFORMULACIÓN DE SUS ACTIVIDADES EN NUEVOS ESPACIOS
ALTERNATIVOS QUE EXCENDEN NO SÓLO LOS LÍMITES DEL CUBO BLANCO SINO TAMBIÉN LA SIGNIFICACIÓN PROPIA DE SUS QUEHACERES.
MARÍA PAPADIMITRIOU CREA UN MUSEO AUTÓNOMO PARA TODO COMO MICHELLE MARXUACH Y HEDWIG VAN IMPE SUPERAN LOS LÍMITES DE
LA GALERÍA O LOS REINVENTAN PARA ACOGER DE DIVERSAS MANERAS PROPUESTAS QUE ABREN TANTO EL MARCO COMERCIAL, COMO ESPACIAL
Y CONCEPTUAL DE LA GALERÍA. ESTAS ACTIVIDADES ESTÁN MÁS CERCA DE LA LABOR DEL COMISARIO QUE DE LA DEL GALERISTA . EN CUALQUIER
CASO, SE CONTAMINAN RECÍPROCAMENTE EN SU PROMISCUIDAD.
OTROS MUNDOS VECINOS E IGNORADOS, MARGINADOS EN LA PERIFERIA (ATENAS); OTROS DIÁLOGOS ENTRE ORIENTE/OCCIDENTE
(DESDE BRUSELAS, LA CAPITAL DE LA UNIÓN), Y UN PARÉNTESIS EN LA CIUDAD INTERVENIDA (SAN JUAN DE PUERTO RICO), SON TRES MODOS
DISPARES DE ABORDAR ESTAS ALTERNATIVAS Y LOS ESPACIOS NUEVOS QUE SE ABREN CON EL NUEVO SIGLO.
ANTONIO ZAYA
THE MEGA-CORPORATIONS IN ART, APART FROM ACTING AS CUSTODIANS OF OUR COMMON CONTEMPORARY HISTORY, MANAGE OUR TIMES TO WIN
OVER THE GENERAL PUBLIC VIA MEDIA SHOWS WHICH ARE MORE TYPICAL OF LARGE DEPARTMENT STORES THAN ART INSTITUTIONS. THESE HYBRID
ACTIVITIES HAVE SPURRED ARTISTS AND GALLERIES ALIKE TO REFORMULATE THEIR ACTIVITIES IN NEW SPACES OUTSIDE THE CONFINES OF THE WHITE
CUBE OF THE TRADITIONAL ART GALLERY, WHILST GIVING A WHOLE NEW SIGNIFICANCE TO WHAT THEY ARE DOING. MARTA PAPADIMITRIOU
CREATED THE AUTONOMOUS MUSEUM FOR THE EXHIBITION, EVERYTHING, MUCH IN THE SAME WAY AS MICHELLE MARXUACH AND HEDWIG VAN
IMPE WENT OUTSIDE THE CONFINES OF THE GALLERY AND REINVENTED IN ORDER TO ACCOMMODATE VARIOUS DIFFERENT PROPOSALS WHICH DID
NOT FIT WITHIN THE SPATIAL AND CONCEPTUAL FRAMEWORK OF COMMERCIAL ART THESE ACTIVITIES BEAR MORE AFFINITY TO CURATORSHIP THAN
TO THE WORK OF A DEALER. IN ANY CASE, THEY ARE CONTAMINATED RECIPROCALLY IN THEIR PROMISCUITY OTHER NEIGHBOURING WORLDS
WHICH HAVE BEEN OUTCASTS OR IGNORED, ON THE OUTSKIRTS (ATHENS), OTHER FORMS OF DIALOGUE BETWEEN EAST/WEST (FROM BRUSSELS, THE
CAPITAL OF THE UNION), AND THAT SPACE OF TIME OUT IN THE CITY (SAN JUAN DE PUERTO RICO) ARE THREE DIFFERENT WAYS OF OFFERING THESE
NEW ALTERNATIVES AND SPACES WHICH OPEN ART UP ONTO THE NEW CENTURY
ANTONIO ZAYA
'*'=3j&as«^i*^lfew^P"^-